Directeur
Jan de Kroon is organisatieadviseur en oprichter van Improfin Groep. Met zijn bedrijfskundige achtergrond en inmiddels brede ervaring met inrichtings- en professionaliserings- vraagstukken weet hij op inspirerende wijze veranderingen en verbeteringen te initieren en te realiseren.
drs. Jan de Kroon | 12-06-2023
Het Service Excellence-gedachtegoed, dat gericht is op uitmuntende dienstverlening, kan worden toegepast op de financiële functie en haar interne klanten. Het model omvat zes fasen en negen elementen die bijdragen aan het realiseren van een excellente klantbeleving. Het vergt een integrale benadering, commitment van het management en betrokken en klantgerichte medewerkers. Toepassen van Service Excellence principes helpt financiële functies met het ontsluiten van hun werkelijke toegevoegde waarde. Hoe je dat aanpakt in onderwerp van dit artikel.
drs. Jan de Kroon | 24-06-2020
Een crisis heeft altijd impact en de gevolgen zijn voor veel organisaties zondermeer desastreus en dat heeft ook effecten op mensenlevens. In eerste instantie overheersen ‘shock and awe’ en dat is logisch en zelfs fysiologisch bepaald; we reageren. Dan wordt echter het te lijden verlies duidelijk en komt heel dichtbij. Bijna tastbaar soms. Konden we het aan zien komen en hadden we andere keuzes gemaakt?
drs. Jan de Kroon | 17-06-2020
Als er iets is dat zo’n crisis duidelijk maakt, is het dat vrijwel alle plannen de prullenbak in kunnen. De werkelijkheid is immers een volstrekt andere gebleken en voorlopig is herstel naar het oude spoor ondenkbaar. Situationeel zou je zeggen en uitzonderlijk. Zonder aan dat laatste iets af te willen doen; de werkelijkheid is al veel langer iets waar plannen nauwelijks tegen bestand bleken. Daarvoor verandert de wereld om ons heen simpelweg te snel. Ook hier geldt in toenemende mate ‘survival of the fittest’ maar dan niet ‘fit’ als in ‘gezonde bedrijfsvoering’ maar ‘fit’ als de ‘best aangepaste’. Deze twee kunnen en zullen vaak samengaan maar een garantie is er niet.
drs. Jan de Kroon | 9-06-2020
Als stafafdeling is de financiële functie in veel organisaties een soort noodzakelijk kwaad. Iedereen snapt dat het er moet zijn maar veelal zit het je ook in de weg. Maar al te vaak blijven financials bij belangrijke besluiten buiten beeld en gelden ze als star en rechtlijnig. Da’s niet wat ze zelf vinden maar dat is wat collega’s buiten de financiële functie vinden.
drs. Jan de Kroon | 4-06-2020
Dat het in deze tijd op een wrange manier ‘survival of the fittest’ is, hoef je niemand uit te leggen. Vreemd genoeg duiden we ‘fittest’ dan vaak aan als ‘gezond’. Als mens van lijf en leden. Als onderneming of instelling vooral financieel gezond en dus voorzien van robuuste buffers en daarmee vet op de botten dat hier dan wel gezond is. In beide gevallen ontstaat er een soort tevredenheid met de status quo waardoor er onvoldoende aandacht is voor waar het werkelijk omgaat; niet de gezondheid maar vooral het vermogen tot aanpassen en dus wendbaarheid. Complicerend is dat het aanpassen steeds sneller en zelfs vaker moet gebeuren. Vaardig kunnen inspelen op omstandigheden is dan ook een belangrijke succesfactor; een wendbare organisatie een must! Makkelijk praten natuurlijk, want hoe doe je dat? Een paar stappen zijn daar wel bij te benoemen.
drs. Jan de Kroon | 4-06-2020
Door de huidige coronacrisis is het vrijwel overal kommer en kwel. Niet alleen valt op veel plaatsen omzet weg en lopen de kosten door, wat verlies met zich meebrengt. Ook is de toekomst ongewis; niemand kan vertellen hoe lang deze crisis duurt en hoe heftig de impact zal zijn. Het is een menselijke eigenschap om daarbij vooral op de bedreigingen te reageren en in de praktijk betekent dit een keuze voor ‘onzekerheidsreductie’. Een begrijpelijke maar ook verlammende keuze, zo leert ons de actualiteit. We zien immers de kansen die zo’n crisissituatie biedt niet of in ieder geval onvoldoende.
drs. Jan de Kroon | 20-07-2019
Je kunt vandaag de dag geen vakblad openslaan of het gaat over de rollen van de financiële functie in het algemeen en de moderne controller in het bijzonder. Het lijkt daarbij steeds vaker vast te zitten op de ‘financiële’ component. De een ziet nog steeds een wat traditionele financiële functie die waarborgen biedt zodat er netjes met ‘de centen’ wordt omgesprongen. Hoofdzakelijk gericht op verantwoording aan allerlei belanghebbenden. Financieel is hier vooral financieel-administratief. De ander ziet die verantwoordingsrol vooral als hygienefactor en is niet zozeer gericht op het verleden als wel op wat er op basis van recente ervaringen zou moeten gebeuren om strategieën en plannen te realiseren en bij te sturen daar waar dat nodig is. Financieel is hier vooral financieel-bedrijfskundig.